24 באפריל 2010

מלחמת האזרחים בספרד - מעורבות בריה"מ

הכוחות רפובליקנים מתישרים לפי הקו של סטאלין. בכרזה : "המפלגה הקומוניסטית הספרדית - הסוציאליזם הוא השחרור"
תגובה למאמר

  • J. Haslam, “The Soviet Union, the Comintern and the Demise of the Popular Front”, in P. Preston and H. Graham (eds.), The Popular Front in Europe, London 1987, pp. 152-160.
המאמר של Haslam שמתאר את היחסים בין בריה"מ לבין הקומינטרן מפתיע אותי. למרות שהתמיכה של סטאלין להתערבות מוגבלת בספרד היא הססנית נגררת ומגומגמת, עדיין ההתערבות היא בניגוד גמור למדיניות המוצהרת של בריה"מ ושל סטאלין - "סוציאליזם בארץ אחת". סטאלין בעצם, פועל לפי האידיאולוגיה הטרוצקיסטית של "מהפכה מתמדת". לכאורה, היה יכול סטאלין להתמקד בבריה"מ ולא בספרד הרחוקה. הטיעון שסטאלין התערב במלחמת האזרחים כדי להוציא את בריה"מ מבידוד דיפלומטי לא מספק אותי. בריה"מ היא מדינה כל כך עצומה שאין משמעות לבידוד שלה. בכלל, מדוע ראה סטאלין את הלאומנות בספרד כנושא שיכול לאיים על הקומוניזם בארצו? הרי, כל מי שמסתכל על מפת אירופה יכול להבחין שספרד לא יכולה להשפיע או לאיים על בריה"מ. התנאים הגיאוגרפיים של ספרד שהיא מוקפת ים, ללא גבול משותף עם מרכז אירופה, ולמעשה שוליים דרום-מערביים של אירופה, לא מאפשרים לספרד להשפיע על בריה"מ. מדוע חרג סטאלין מהמדיניות שלו?
מעולם לא נתקלתי בתיאור של שסטאלין כמי שנתון ללחצים ונגרר אחר גופים פוליטיים ולא מכתיב (dictate) את מהלך האירועים של העולם הקומוניסטי. בדיון בין ה"שמאל" בבריה"מ שדרש להזדרז ולהגיש סיוע לקומוניסטים הספרדים ובין השמרנות האירופית שדרשו מסטאלין להגביל את צעדיו ה"מהפכניים", סטאלין מתואר כמי שמושפע מביקורת פנימית ושקרוע בין תמיכה בקומוניסטים הספרדים ובין הפקרתם. האומנם, יש בקורת כזו במדינה טוטאליטרית כמו בריה"מ? האומנם סטאלין מושפע מיחסי חוץ עם השמרנים באירופה? לקראת סוף המאמר מתקן הכותב את עצמו ולוקח צעד אחורה בחזרה אל עקרונות של טוטאליטריזם, כשהוא מסביר שמלחמת האזרחים הספרדית הייתה זרז של משפטי מוסקבה ושל האלימות הפנימית בבריה"מ. אבל האם Haslam לא טועה כשהוא מנתח את המשטר הסטאליניסטי לפי כללי המשחק הליברליים? אני חשבתי שניתוח של אירועים קומוניסטיים טוטאליטריים לפי מושגים ליברליים של "פשרות" ושל "אינטרסים" מוביל למבוי סתום.
Haslam מפרט שבניגוד לבריה"מ, בספרד המרקסיזם "צמח מלמטה". כלומר, היה עממי יותר לטענתו. באופן טבעי התפתחו בספרד מספר זרמים של קומוניזם. לא ברור מה היה היחס של בריה"מ לאותם זרמים, טרוצקיסטים למשל, או אנרכיסטים. מה היה מעמדו של קומוניסט שלא שעה למרותו של סטאלין? האם גם מי שהיו אנטי סטאליניסטים זכו לסיוע הצבאי של בריה"מ? האם הקומינטרן היה גוף המאגד קומוניסטים למיניהם או גוף שמכווין קומוניסטים לפי "רוח סטאלין" בלבד?
סטאלין לא התלהב לספק נשק לרפובליקה שלא תומכת בו ושחלקים ממנה הם לא קומוניסטיים או אנטיסטאליניסטים. לעניות דעתי, ההחלטה של סטאלין לסיוע מוגבל לרפובליקה שקולה לאי רצון של סטאלין להכריע את המלחמה. הסיוע המוגבל מפריך את הטענה שמלחמת האזרחים הייתה ניסיון מתוחכם ליצוא המהפכה, אחרת סטאלין היה שולח המוני חיילים לספרד. אם כך מדוע סייע סטאלין? האם היה הסיוע היה בבחינת "בלון ניסוי"?


תגובה 1:

  1. יש פה הרבה מה להגיב, כמעט על כל פיסקה הייתה לי איזו תובנה או הסתייגות..
    אני אכתוב רק בכלליות: לפי הבנתי - בעיניי סטאלין ספרד זה לא קלף מספיק חזק כדי להמר עליו. לא משנה מה היה מתפתח שם, היו לו פשוט דברים הרבה יותר חשובים לעסוק בהם, גם מחוץ לברה"ם.
    בנוסף, מבחינת המשאבים - לא בטוח שזה טריוויאלי לשלוח מרוסיה לספרד המוני חיילים.
    אלו היו שנים שכבר התבשל סכסוך מוגבל עם יפן (שלמעשה היה על אש קטנה תמיד), מתיחות עם מדינות הבלטיות פולין וכמובן פינלנד, ששנה אחרי סוף המלחמה בספרד הייתה כבר במלחמת חורף עם ברה"ם.
    הערה בסוף שסטלין היה באופן כללי מעוניין לתחזק את הקונפליקט ותנועות מהפכניות בכל אירופה היא דווקא מדויקת ומשקפת את הנאמנות של סטלין לעקרונות ששאב עם לנין. ככל שהקונפליקט נמשך לאורך זמן - כך יש יותר סיכויים שאחרים יקחו דוגמא. אבל זה הכל בגדר סברות.

    השבמחק